Přejdi na obsah Přejdi na navigaci

Úvod  /  Výživový poradce  /  JARNÍ DETOX

JARNÍ DETOX

Slovo DETOXIKACE znamená podle lékařského slovníku proces, kterým se odstraňují nebo zneškodňují toxické látky.
Takzvaný „jarní detox“ se nástupem prvních jarních paprsků stává nejpoužívanějším a nejmodernějším slovním spojením.Většinou jde však o detoxikaci našich peněženek pitím různých předražených koktejlů.

Pokud jsme celkově zdraví, o běžnou detoxikaci se v pohodě postará naše tělo samo. Hlavními detoxikačními orgány jsou játra, ale také plíce, ledviny, střevo, pokožka, lymfatický systém. O tyto orgány bychom se měli dobře starat nejen na jaře, ale po celý rok!
Stravovat bychom se tak měli pravidelně, omezit či zcela vyloučit fastfoodové pokrmy, uzeniny, zpracované potraviny, tučná jídla, velké množství jednoduchých cukrů a sladkých nápojů. Alkohol bychom měli do svého žijvotního stylu zařazovat opravdu jen výjimečně a ostatní návykové látky, jako například kouření ze svého životního stylu ideálně vyloučit.

Striktní omezování příjmu potravy, hladovění či dlouhodobě jednostranná strava, může být pro naše tělo obrovskou zátěží. Je zde riziko ztráty důležitých živin, minerálů, nedostatku energie, únavy a celkové psychické i fyzické vyčerpanosti. Můžeme také přijít o úbytek hmoty svalové.
Do jídelníčku bychom tak měli zařadit více čerstvé zeleniny, ovoce, bílkoviny čerpat i z rostlinných zdrojů (luštěniny a výrobky z nich, ořechy, semínka, houby) a  dodržovat dostatečný pitný režim.
Pozor ale na nadměrné pití čistě ovocných smoothies. Smoothies z čerstvé zeleniny či ovoce může být rychlým a zdravým osvěžením, přísunem energie a vitanímů. Představuje to ale pro náš organismus sacharidovou bombu, která pro osoby, které nemají dostatek pohybu či chtějí svoji hmotnost redukovat, nepatří mezi nejvhodnější. Smoothie si dopřejte pro zpestření a osvěžení jídelníčku. Pokud byste chtěli smoothie snídat, obohaťte ho například o bílý jogurt a ovesné vločky či klíčky.


Celkově zpomalte životní styl a každý den se věnujte aspoň hodinu pohybové aktivitě a pobytu na čerstvém vzduchu.

Toto jsou jednoduché rady na to, jak lze celoročně posilňovat naše detoxikační orgány.

 

3 jarní TOP potraviny

1. Zelenina a ovoce
Zeleninu a ovoce zařazujte do svého jídelníčku denně. Ideálně aspoň 3 porce zeleniny a 2 porce ovoce. Preferujte zeleninu a ovoce čerstvé, ale nevyhýbejte se ani zeleninovým polévkám či omáčkám a zelenině kvašené, která má velmi příznivé účinky na trávení.

2. Klíčky, výhonky, bylinky
Rostlinné klíčky a výhonky jsou ideálním zdrojem vitamínů, minerálů, enzymů, stopových prvků, rostlinných bílkovin a vlákniny. Klíčky nám krásně dokáží nastartovat regenerační schopnosti organismu. Nakličte si doma například čočku, fazole mungo, pohanku, řepu, řeřichu, špaldu, bazalku, nebo také len. Talíř si ozdobte jedlými květy, které jsou plné síly, podporují trávení a výborně chutnají. Vyzkoušejte sedmikrásku, pampelišku, kopřivu, fialky, nebo levanduli.

3. Ostropestřec
Ostropestřec mariánský, který má velmi příznivé účinky na náš hlavní detoxikační orgán, kterým jsou játra.

A samozřejmě pít vodu, která je pro lidský organismus je nezbytná. Nedostatek vody může našemu tělu velmi uškodit. Od bolesti hlavy, únavy až například po tvorbu ledvinných kamenů. Na zvýšený pitný režim je důležité dbát především u dětí a seniorů, neboť jsou daleko více náchylnější k dehydrataci.

 

Krásné jaro plné zdraví, pohody a sluníčka

Vaše nutriční Edita:)



Zpět na výpis rubriky