Přejdi na obsah Přejdi na navigaci

Úvod

Ovoce a zelenina

Konzumace ovoce a zeleniny je v našem jídelníčku velmi důležitá. Proto se v dnešním článku zaměříme na toto téma, protože ne každý dbá na pravidelnou konzumaci.

behani

Ovoce a zelenina mají významný vliv na celkové fungování našeho organizmu a hlavně nás chrání před vznikem nádorových, kardiovaskulárních a jiných onemocnění.

Co najdeme v ovoci a zelenině?

Jsou výbornými zdroji vitamínů a to především vitamínu C, který napomáhá zvyšovat odolnost našeho imunitního systému. Mezi druhy ovoce, které mají vitamínu C nejvíce, patří jahody, černý rybíz, rakytník a šípek. Významným zdrojem vitamínu C jsou v zimě citrusové plody jako jsou pomeranče, citrony, mandarinky nebo grapefruity. Ze zeleniny jsou to papriky, brokolice, rajčata a zelí. Důležitým zdrojem jsou i brambory, které oproti vyjmenovaným druhům zeleniny vitamínu C tolik neobsahují, ale jelikož je jíme často a ve větším množství, jsou proto považovány za skvělý zdroj.

V ovoci a zelenině najdeme i vitamíny skupiny B (B3, B6, B9), vitamíny rozpustné v tucích – A, D, E a K, minerální látky např. hořčík, draslík, vápník, zinek atd., dále vlákninu a vodu. Spotřeba vlákniny by se měla navyšovat, stejně jako spotřeba ovoce a zeleniny. Vláknina je nezbytná ke správné funkci trávicí soustavy. Jednak čistí naše střeva, je potravou pro naše střevní bakterie, částečně zabraňuje vstřebávání některých látek např. cholesterolu nebo tuku a také nám napomáhá k pocitu zasycení.

Je tedy zřejmé, že konzumace ovoce a zeleniny opravdu prospívá našemu zdraví. Jak by měl vypadat náš denní příjem? Výživová doporučení uvádějí alespoň 600 g ovoce a zeleniny denně. Započítá se zde i zelenina tepelně upravená a optimální poměr zeleniny a ovoce by měl být 2:1.

Zeleninu bychom měli jíst 3-4x denně, nejlépe ke každému dennímu jídlu. Existuje mnoho způsobů, jak zeleninu můžeme konzumovat. Můžeme ji jíst čerstvou ve formě salátů, v polévkách, grilovanou, jako součást hlavních jídel nebo si z ní vyrábět dnes populární smoothie nápoje. Ovoce pak stačí jíst 1-2x denně, které jíme nejčastěji čerstvé. Je potřeba si uvědomit, že ovoce je sice zdraví prospěšné, ale obsahuje cukry, které mohou zvyšovat naši váhu. Jíst by se mělo hlavně v dopoledních hodinách.

Dbejte na pravidelnou denní konzumaci ovoce a zeleniny!




Zpět na výpis rubriky