Přejdi na obsah Přejdi na navigaci

Úvod  /  Poradna  /  Tipy od nutriční terapeutky  /  TIP! Stravování v zimním období pokračování

TIP! Stravování v zimním období pokračování

Chléb se zelím

V minulém příspěvku ohledně stravování v zimním období jsme si říkali, že bychom v zimě měli zařazovat do svého jídelníčku často kysané zelí. Proč? To si hned řekneme a připojíme i tip, jak zelí do jídelníčku zařadit.

Kysané ( kyselé) zelí je vlastně nakrájené hlávkové zelí, které bylo zkvašeno pomocí bakterií mléčného kvašení. Jeho kyselá chuť je daná právě kyselinou mléčnou, která vznikla během kvašení cukrů v zelí. Proč ho ale doporučujeme v zimním období?
Kysané zelí je velmi zdravé vysokým obsahem vitaminu C, bojuje proti únavě, zvyšuje obranyschopnost organismu, snižuje krevní tlak, podporuje střevní mikroflóru, vylučování odpadních látek z organismu, atd. Námořníky chránilo před kurdějemi ( nemoc způsobená dlouhodobým nedostatkem vit.C) a v 16. století se dokonce nazývalo ,, všelék‘‘.

Pojďme si dát i my zelí jinak, než jen zelňačce, nebo jako přílohu ke knedlu vepřu zelu.

Tip na večeři:

  • 50g pečiva ( žitné, celozrnné, grahamové, dalamánek, kváskové)
  • 50g čerstvého sýra ( lučina, gervais, tvarohová pomazánka, apod.)
  • 50g kysané zelí
  • 100 g mrkve ( nebo jakákoliv jiná čerstvá zelenina)

 

Tato porce přibližně obsahuje

  • Energie: 1030kJ( 247,5kcal)
  • Bílkovin: 8,5g
  • Tuků: 11,5g
  • Sacharidů: 37g
  • Vlákniny: 9,7mg
  • Vitaminu C: 38mg
  • Vápníku: 164,5mg
  • Železa: 4,3mg

 

Doporučené hodnoty pro školáky na základní škole dle Referenčních hodnot pro příjem živin (DACH)

  • Vlákniny cca 11- 20g/ den
  • Vitaminu C cca 70- 100mg/ den
  • Vápníku 700- 1200mg/ den
  • Železa 8- 12mg/ den

 



Zpět na výpis rubriky